9 December

9 december 2019 - Auckland, My Home For A Few Months, Nieuw-Zeeland

Woensdag 4 december

Vandaag is een bijzondere dag. Mijn wekker stond vanochtend om 04:30 en ik werd om 03:00 wakker. Ik moest namelijk om 06:00 bij mijn stageplek zijn om met 9 anderen 2 dagen naar Tokoroa te gaan. Na een lange rit kwamen we aan bij een evenementenhal in Tokoroa. Pas op dat moment begon ik dit een deel van de trip te snappen. 2 personen van 4 verschillende afdelingen van mijn stage bedrijf (waaronder ik) waren daar om middelbarescholieren te laten zien wat voor dingen je kunt doen met kennis en technologie. Deze dag waren er ongeveer 200 leerlingen die in 10 groepjes werden verdeeld. Er waren ook andere mensen dus op die manier konden alle groepjes bij een kraampje staan om daar verbluft te worden. Het was leuk om te zien hoe leerlingen verbaast en geïnteresseerd konden worden over relatief simpele technologie. Na daar geluncht en opgeruimd te hebben vertrokken we in de bus naar de een school van Tokoroa voor onze overnachting.
We kwamen aan, de bus werd geparkeerd, en we moesten wachten voor een poort. Na een tijdje werden we binnengelaten en zagen we dit:

De Marae van Noach(Meer foto's van deze geweldige ervaring vind je bij de andere foto's)

Dit zal onze slaapplaats worden voor deze nacht. Dit gebouw is een Wharenui (je zegt: fa-re-nu-ie) en dit gebouw staat in een marae (je zegt: ma-rai). Een marae is een zeer groot deel van de Maori cultuur. Het is een soort van je lokale kerk en buurtgebouw in een (ook al doet geen enkele beschrijving het genoegen). Voor de Maori mensen is het meer dan een gebouw om gezellig bij elkaar te komen en thee te drinken, het is een soort tweede huis voor hen. Ik voelde mij daar meteen thuis, puur omdat de mensen die daar waren zo openhartig en welkom hetend zijn. Deze specifieke marae eert Noach, ja de Noach van de Ark met alle dieren keer 2 en een wereldwijde vloedgolf (als je goed op het plaatje hier boven kijkt, kan je zien dat het beeld op de top van de Wharenui (dat is Noach) een duif met een takje in z'n bek, op zijn schouder heeft).
Na een Maori verwelkoming kregen we een tour. Het complex bestaat uit 4 gebouwen; de Wharenui (die vooral wordt gebruikt voor vergaderingen, spelletjes en overnachtingen), een eetzaal met keuken (het is zeer onbeschoft om in de Wharenui te eten), toilet en douche faciliteiten, en een gebouw voor opslag (stoelen, tafels etc.). Na een lekker avondmaal gingen we allemaal in de Wharenui zitten (sommige mensen lagen) en hadden wij (de gasten) de mogelijkheid om van alles over de Maori cultuur etc. te vragen. Tijdens deze gesprekken werden er veel persoonlijke en diepe verhalen verteld. Maar ook werd er verteld dat de Maori cultuur niet 1 ding is, de taal bijvoorbeeld: Maori die uit verschillende delen van Nieuw-Zeeland komen spreken met een ander accent. Of de verschillende marae, je zal nooit 2 dezelfde marae vinden.

Donderdag 5 december

De volgende ochtend werd ik als een van de laatste (rond 06:45) wakker voor het ontbijt om 07:00. na een lekker ontbijt gingen we inpakken en op weg terug naar de evenementenhal. Dit vond ik erg jammer want ik voelde me nog steeds heel erg op mijn gemak en had ik het gevoel alsof ik daar echt iets heb op gebouwd.
Eenmaal weer terug in de evenementenhal werd ons verteld dat de groep kleiner was dan de dag ervoor en dat er een school af heeft moeten zeggen dus zou de groep nog kleiner zijn. Er waren 7 groepen van 8 tot 10 leerlingen. Dit was een groot voordeel want nu was de aandacht veel makkelijker te behouden. Na een traditionele begroeting (de hongi) te hebben gedaan bij de mensen die wij hebben leren kennen in de marae gingen we rond half 2 weer richting Auckland.

Het was een geweldig avontuur. Ik heb vrienden gemaakt in de bus, en in de marae.

Maandag 9 december

Vandaag kreeg ik te horen dat er een vulkaan is uitgebarst op White Island niet heel ver van Auckland vandaan. Ik kreeg meerdere lieve appjes van mensen met de vraag of ik nog leefde en ja ik leef nog.

Ps. er staan nieuwe foto's en video's op de site. Ik heb mee gekregen dat jullie hier geen melding van krijgen dus bij deze.

1. Betty Wieringa:
    9 december 2019
    Je bent een hele Wereldburger aan het worden. Wat super cool om met de Maori’s in contact te zijn geweest. En heel fijn om te lezen dat jij je er thuis voelde. Jouw leven is al heel erg verrijkt door deze ervaring aan de andere kant van de Wereld.
    Geniet van deze ervaring vent.
    Liefs van ons en een dikke knuffel. Opa Jan en oma Betty
  2. Patrick:
    9 december 2019
    Zo dat is een heel verhaal Douwe...ik lees dat je je al aardig thuis begint te voelen,en dat je al veel dingen hebt ondernomen.
    Gelukkig is alles goed met je,en is de vulkaanuitbarsting een stuk bij je uit de buurt (zoals je me vertelde via de app).
    Veel plezier verder en tot een volgend verslag!
    Groetjes Patrick.